Se zimou bohužel narůstá nebezpeční častějších nehod na našich silnicích. Přestože počet smrtelných nehod na silnicích od roku 1990 klesl téměř o dvě třetiny, stále se 21. příčka v žebříčku zemí se smrtelnými nehodami, kterou obsadila Česká republika, nezdá být příznivá. Řidiče to často otravuje, ale rekonstrukce silnic a dálnic s umístěním bezpečnostních prvků je nejspíš jednou ze zásadních věcí, které bezpečnost na silnicích pozitivně ovlivňují, tak buďme trpěliví.
Svodidla na pozemních komunikacích se nejčastěji umísťují na krajnici nebo na římsu mostu tak, aby ochránila jedoucí vozidlo před nárazem do překážky nebo před pádem do hloubky. CSB-SVODIDLA jsou klasifikována jako silniční záchytný systém a lze je instalovat jako trvalá nebo dočasná. Tento záchytný systém je tvořen jednotlivými železobetonovými prvky – prefabrikáty, které jsou mezi sebou kloubově spojeny do staticky únosné řetězovky s možností výrazného využití třecí smykové síly v uložení prvku.
Tato síla umožnuje snížení míry přetížení v havarujícím vozidle. Zní to nejspíš složitě, ale jde o to, že soustava svodidel, která stojí na krajnici, se při srážce s vozem musí zachovat určitým způsobem tak, aby vozidlo usměrnila ve směru jízdy. Kloubový spoj svodidel umožní pohyb svodidel při nárazu do vhodného oblouku a tím výrazně zmírní náraz vozu a určí mu novou stopu.
Svodidla jsou vyztužována vlákny, která zajistí, že při destrukci svodidla neodlétávají z prvku velké kusy betonu, které by ohrožovaly ostatní řidiče. Za plně funkčním svodidlem, které nám může zachránit život, stojí celá řada studií, zkoušek a úsilí mnoha lidí. Zkoušky ovšem neprobíhají pouze v laboratoři. Testy se provádějí fyzicky nárazovými zkouškami, samozřejmě s autopilotem a na zabezpečených místech. Naše svodidla jsme zkoušeli pro ta nejvyšší možná zatížení a byli jsme úspěšní.